Update van 15 oktober 2024

1. De varkensprijzen

Vion gelijk. Stabieler kan het niet wat vraag en aanbod betreft. Enkel de afzet van karkassen op Oost-Europa lijkt wat stroever te verlopen maar gezien de mooie marges die deze slachthuizen de laatste tijd daar kunnen draaien hebben mag het ook voor hen geen probleem zijn om de prijs in de benen te houden.

Prognose: Gelijk

2. De olie

De olie springt op en neer volgens de berichten vanuit het Midden-Oosten. Israël heeft geen zin in een derde front en zal eerst Libanon opkuisen. De druk op de olie zal tot dan wegvallen, wat voor de Democraten belangrijk is in het kader van de verkiezingen. Na die datum kan Israël wel eens snel tot actie over gaan. Een hete aardappel voor Trump of Harris.

3. De beurs

Er is geen houden aan. Het ene record volgt het andere op, met dank aan de centrale banken die van plan zijn om verder de rentes te verlagen. Zeer vreemd, de 10-jaarsrente stijgt ook iedere dag en gelooft de centrale bankiers duidelijk niet in hun streven om het gevecht tegen de inflatie te staken. We zien wel wie het bij het rechte eind heeft op termijn.

In België is de strijd voor de lokale sjerpen gestreden. Voor ons als sector kunnen we niet klagen. Van Zumal zijn we af na haar smadelijke nederlaag in Genk, ze mag het onderwijzend personeel wat in het gareel gaan dwingen. Dat wordt andere koek dan wat boeren ambeteren. De Wever heeft het in Antwerpen magistraal gespeeld. Een goede hockeyspeler speelt waar de puck is, een briljante hockeyspeler speelt waar de puck zal zijn. Proficiat Bart, na in juni de VLD te hebben ingepakt bleek nu D’Haeze een maatje te klein. Wijn moet de klant smaken en niet de sommelier en dat kan De Wever als de beste brengen.

In vele gemeentes zijn het gematigde partijen die aan zet zijn wat wellicht ook voor ons de pil wat minder bitter zal maken m.b.t. vergunningen. Hopelijk stoppen ze ook met overal die ellendige trajectcontroles te plaatsen.

20% van de ongelukken komen van dronken bestuurders. Dat betekent dat 80% van de ongelukken komen van nuchtere bestuurders. Statistisch gezien is het dus veiliger om dronken te rijden.